Fais-SKA

Thursday, 5 September 2013

Sudahkah Anda??

بسم الله الرحمن الرحيم



Salam dari SKA, sudahkah anda bersyukur hari ini?? Tepuk dada tanya iman =). Zahirkan rasa kesyukuran kita kepada Allah setiap hari dengan mendekatkan diri kepadaNya, mantapkan amalan wajib dan perbanyakkan amalan sunat. Tak lupa juga sedekah jariah, inshaa'Allah hidup lebih diberkati. Tak kira kehidupan kita senang ataupun susah, sentiasalah ingat Allah dan ucuplah "Alhamdulillah" tanda kita bersyukur kepada Allah (peringatan untuk diri sendiri juga).



وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ
 لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu mu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu apa pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan, dan al-af’idah (akal dan hati) agar kamu bersyukur.” 
(Surah an-Nahl, 16:78)

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat seseorang dikurniakan kelebihan dengan harta melimpah-ruah dan dengan kecantikan, maka lihatlah pula kepada orang yang serba kekurangan”.

Firman Allah SWT yang maksudnya: “Dan ingatlah tatkala Tuhanmu memaklumkan sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih” (Surah Ibrahim :7). 


P/s : Tahukah korang?? Bersyukur tu lebih susah dari sabar. Semoga kita tidak tergolong dari kalangan orang-orang yang lalai. Amin Ya Allah. Orang yang sentiasa bersyukur pasti rasa tenang =). Wassalam.


Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

49 comments:

  1. aminnnn...peringatan untuk aku jugak...heheheh...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...syukur, hari ini diberi kesempatan lagi dapat melihat dunia dan menghirup udara segar...

    ReplyDelete
  3. syukur dgn nikmat yg dkurniakn...

    ReplyDelete
  4. Mulakan hari dgn hati yg bersih...
    Yukk, nak g kerja dah ni.

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah, still alive this morning . .
    Let's all say alhamdulillah for all the blessings in our lives :D

    ReplyDelete
  6. Dgn rasa syukurlah..kita tetap rasa tenang pada perkara yg org lain ada, tapi kita tiada. Sbb byk lagi nikmat yg Allah beri utk kita syukuri.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah..masih dipanjangkan umur...semoga semakin bertambah dari segi amalan dan lebih mendekatkan diri dari Allah sebagai salah satu tanda kesyukuran..peringatan untuk diri sendiri..:D

    ReplyDelete
  8. terimakasih fais atas peringatan :)

    ReplyDelete
  9. amin..alhamdullillah atas apa yg kita kecapi hari ini..

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah. syukur masih diberi ruang untuk bernafas :)

    ReplyDelete
  11. salam pagi.alhamdulillah.Masih diberi peluang bernafas hari ini,masih mampu menggunakan segala kurniaan Allah untuk mencari rezeki yang halal,menjalankan tanggungjawab yang dah diamanahkan,dan alhamdulillah dapat singgah blog fais :)

    ReplyDelete
  12. Syukur alhamdulillah.. nice sharing..adik..

    ReplyDelete
  13. terima kasih dik atas peringatan dan muhasabah yang baik ini. Kurniaan Allah dan nikmat yang kita perolehi tidak ternilai harganya. Jangan kita sia2kan peluang yang Allah beri ini dengan perkara2 yang merugikan diri sendiri :).

    ReplyDelete
  14. syukur di atas nikmat Allah yang tidak terhingga.. terima kasih kerana mengingatkan akka yang sering kali lupa.. :D

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..segala puji milik Allah dan untuk Allah..alhamdulillah!

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah,byk yg perlu disyukuri..

    ReplyDelete
  17. Bersyukur walaupun dalam keadaan sukar. Amin.

    ReplyDelete
  18. salam S K A.......

    Alhamdulillah......masih amalkan mula dengan bismillah akhir dengan alhamdulillah.....

    ReplyDelete
  19. kadang2 kita manusia ni tak sedar dengan sekecil nikmat Allah bagi kat kita kn.
    pape pun,Alhamdulillah..
    IsyaAllah kita sume tidak tergolong dari kalangan org yg lalai.. Aminn..

    ReplyDelete
  20. insyaAllah dik...semoga kita tak terleka dan lalai :)

    ReplyDelete
  21. Ya...selalulah bersyukur, Alhamdulilah... Segala pemberian darinya, sama ada baik atau buruk, suka atau duka, cepat atau lambat, besar atau kecil...segalanya ada hikmahnya dan terbaik untuk diri kita.

    ReplyDelete
  22. bersyukur kerana hari ini masih mampu membuka mata dan menghirup udara ..

    ReplyDelete
  23. alhamdulilah syukur sangat, setiap apa yang acik dapatkan dalam hidup ini

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah.. segala puji bagi Allah :)

    ReplyDelete
  25. Alhamdulillah...tq sbb mengingatkan...alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  26. alhamdulillah... terima kasih... mcm ini la kita, sentiasa saling mengingati anatar satu sama lain :)

    ReplyDelete
  27. peringatan yg sangat bagus..sama2 lah kita menjadi orang yang bersyukur :)

    ReplyDelete
  28. nice sharing SKA
    moga kita jd antara org yg bersyukur

    done isi tabung nuffnang kat sini :)

    ReplyDelete
  29. Terima kasih kerna mngingatkan :D

    ReplyDelete
  30. Alhamdulillah,syukur kkita masih bernnyawa ddi bumi Allah :)

    ReplyDelete
  31. terima kasih sebab mengingatkan. alhamdulillah. semoga saling mengingati antara satu sama lain

    ReplyDelete
  32. Aminn amin amin ya rabbal alaminnnn :)
    Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah..

    ReplyDelete
  33. bagus sgt entry ni..utk lebih rasa bersyukur, lihatlah org yg berada di bawah kita..alhamdulillah :))

    ReplyDelete
  34. Alhamdulillah.. syukur diatas nikmat Nya.. peringatan yg sgt baik Fais.. Semoga Allah memberkati kehidupan.. amin.

    ReplyDelete
  35. InsyaAllah..semoga kalimah syukur yang terbit di bibir terpancar dari sudut hati :) -----Alhamdulillah-----

    ReplyDelete
  36. Alhamdulillah..masih dapat lagi mgomen kat sini.. ;)

    ReplyDelete
  37. kdg2 mmg kita lupa nak bersyukur ni..

    ReplyDelete