Fais-SKA

Saturday, 7 September 2013

Kalau Aku Kaya

بسم الله الرحمن الرحيم


Bestkan lagu Awi Rafael feat Altimet ni. Walaupun lagu lebih kepada santai, tapi lirik lagu ni kalau kita faham betul-betul banyak positifnya =). Ada sesetengah pihak mengatakan lagu ni hina Menteri, yang peliknya tang manalah menghina Menteri ye??. Kot-kot diorang ni makan cili, sebab tulah terasa pedasnya hoho. Ambe suka lirik lagu ni sebab ada part utamakan mama, keluarga dan jiran tetangga. Kalau ambe pun akan utamakan ibu ambe juga, tak kiralah kaya atau tak, tetap utamakan keluarga =).

Kalau ambe kaya, ambe nak tolong golongan muda kat luar sana yang nak kahwin. Ramai sangat yang tak kahwin sebab ada masalah ekonomi. Zaman sekarang dah macam jual anak pun ada. Tup-tup anak buat maksiat, sama-sama tanggung dosa, menyesal pun dah tak guna kan. Ehem-ehemm..doa-doalah ambe kaya yup hehe, nanti ambe taja semua perkahwinan yang korang nak, pasti tak jadi dah seperti gambar kat bawah ni. Semua orang boleh kahwin dan berkeluarga =).


Haha lari terus =) Nak tanya, memang mak ke yang tentukan hantaran?? 

P/s : Kaya dan miskin adalah ujian dari Allah, hidup kita kat atas muka bumi ni memang tak dapat lari dari ujian Allah. Takpelah tak kaya harta dunia pun, yang penting kaya iman dan di akhirat nanti =). Wassalam



Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

89 comments:

  1. kak mia setuju sangat dengan ayat yang last tu..... biar kaya budi pekerti dan iman. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol 2 kak =) yg 2 lebih dipandang tinggi oleh Allah

      Delete
  2. Betul tu. Kaya dengan iman , inshaAllah berkat hidup :)

    ReplyDelete
  3. kaya dgn budi bahasa
    skg mata wang ringgit yg diutamakan
    see..hantaran berbling2 youuu
    beznye jd kaya
    sekarang lg bez...bersederhana..hati pun x susah..klo byk duit..kang jd susah hati pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. he3 btol 2..kaya pn bhya jga..sng nk kena rompak..tp kalau kita kaya, n pndai guna utk kjikan..bgnda2 phala =) jnji xriak..ikhlas kerana Allah..

      Delete
    2. aah point tu disokong sepenuhnya SKA

      Delete
  4. Manusia takkan pernah rasa cukup dengan harta dan wang ringgit..ok, setuju sangat dengan entri ni..nice sharing..

    ReplyDelete
  5. biarlah tak kaya tak banyak duit yang penting kaya dengan budi dan bahasa..:)

    ReplyDelete
  6. pernah dengar juga isi lagu tu.. tapi akak pun suka juga dengar.. duit tu memanglah penting.. tapi kasih sayang lagi penting.. kaya tak semestinya bahagia, miskin tak semestinya sengsara..

    ReplyDelete
  7. tak abis2 lagi isu pasal hantaran mahal sekarang ni huhuhu... bolehlah mintak sponsor ni LOL

    ReplyDelete
  8. Dimulut kata, biar tak kaya tapi kaya budi pekerti dan iman...namun hakikatnya semua orang pun mahu jadi kaya dan hidup senang... Bagi orang kaya pula, dia tak kan kata nak hidup susah...tapi nak lagi kaya! hehe. Tak kiralah kaya atau miskin yang paling penting hidup mesti bahagia dan aman damai. Terbaik jika kaya bekalan utk kesenangan di akhirat...Ye kan Fais, senyum sokmo mu :)

    ReplyDelete
  9. betul tu..kadang kaya kat dunia tapi hati xtenteram xde gunenya :)

    ReplyDelete
  10. hihi.. sgt suka lagu nih... sampai ngan anak pun nyanyi sama.. blh wt jd positif thinking gitu..pd sy lah.. :)

    ReplyDelete
  11. tula pasal, janagn nak diikutkan ssangat taraf pendidikan tuu. yang penting berkat berkahwin. wallahualam :D

    ReplyDelete
  12. betol betol betol .. zaman skrg memang dah semakin terok sebab masing2 bertanding harga hantaran anak,

    ReplyDelete
  13. biasanya mak yang tentukan... sebab saya pernah tanya kat mak ex gefren saya. dia dengan rendah hati cakap..kalau takdak 30 payah r.. -.-"

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah besarnya amount tu,khamsi oiii huhu

      Delete
  14. lagu tu mmg best..
    tp kartun tu lagi best.
    hahaha..
    terbaek..
    SKA punya ker kartun tu.
    nice

    ReplyDelete
  15. Hahaha bila abang fais cerita pasal nak kawin ni, miza teringat kat mak miza. Hmmm sedih sangat sedih bila ada hari tu ibu cakap ibu nak mintak minimum 10k. :'( Allah. nasib abang back up. tapi tak lepas. ibu kata ni harga sekarang. Masalahnya yang nak kawin ibu atau anak? Yang penting bahagia dunia hingga ke syurga Allah right ? :') Allahhuakbar. Hope ibu berubah fikiran >.<

    ReplyDelete
    Replies
    1. hu3..xpe =) boleh dibawak bincang la 2 Miza....

      Delete
  16. Hhehe..mmng layanlah lagu ni..wah!! bagus2 niat yg baik ni..=D

    ReplyDelete
  17. ayat yg last tu baru best :) yg penting kaya iman..
    tp klaw fais kaya,, nak mintak taja jgak bolh? hahaha

    ReplyDelete
  18. Satu jer nak pesan... nanti kalau dah kaya jangan sombong yer hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. he3..takkan punya =) inshaa'Allah..

      Delete
  19. kalau fais kaya jangan lupa belanja akak makan kfc yer?heheheh..

    ReplyDelete
  20. Mas kahwin je yang penting..Ada yang paling dasyat nak meminang sampai kena tunjuk slip gaji kat baakal mertua.. Bab hantaran tak kisah sangat.. Tapi bakal menantu kena gaji tinggi nak jaga anak depa long term.. hehe

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah bagos niat deme. Semoga doa dan impian deme terlaksana. Amiin.semoga yang nak kawin tu dipermudahkan sgala urusan oleh Allah. Jauhi maksiat!

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah niat yg bagus tu bro fais...:)

    ReplyDelete
  23. semoga cita-cita tu tercapai,hee

    ReplyDelete
  24. miskin , kaya itu cuma pada harta saja... habis harta..???? tapi kalau kaya budi bahasa.. boleh habis tak..? ia akan kekal selamanya..... :) hihi

    ReplyDelete
  25. Amin . . Smoga Fais jadi kaya nanti
    Tapi jangan jadi sombong pulak ye . . ehehe
    Haah betul tuu, lebih baik kaya kat akhirat
    Lagi best . . sbb kat akhirat nanti selama-lamanya
    Kat dunia ni hidup kejap jee

    ReplyDelete
  26. kalau gitu, ambe la yang bro cari.. hihihi..

    ReplyDelete
  27. jelas memilih harta dari agama........ moga2 takde berlaku zaman ni.

    ReplyDelete
  28. Kita doakan semua jadi kaya k..dunia dan akhirat...

    ReplyDelete
  29. hahaha...terasa cik akak tau...cik akak tak nikah lagi nie..hahaha..bukan sebab hantaran mahal...tapi cik akak yang jual mahal...hahahaha....Tu yang payah nya...ceh wah....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. he3 jgn terasa mcm tu kak =) inshaa'Allah nnti smpai la 2 jodoh akak..

      Delete
  30. Kalau gitu kabonyerrr, boleh la mtk sponsor kawen ni. hehe.

    ReplyDelete
  31. hehee... xD bagus2.. tu la pasal.. nak jual anak gamaknya..hurm.. berpada2lah n ikut kemampuan masing2 kan... betul la tu..utama kan keluarga,, dan y memerlukan..insyaAllah.. =)

    p/s : fuhh! penat dgn orientasi..oho =)

    ReplyDelete
  32. hahahahahhaha suka entri nie :) paling pening, yang jadi wali ayah bukan mak , jadi biarlah ayah yang uruskan

    ReplyDelete
  33. mak ayah saya pernah cakap, 'jangan susahkan pihak lelaki. ikut kemampuan. kalau boleh nak nikahkan hari ni jugak' kata ayah kepada mak ayah tunang saya sekarang.

    mudahkan sesuatu benda baik.

    ReplyDelete
  34. In shaa Allah, semoga dipermudahkan segala urusan. Fais, bila lagii?? Hihihi.

    ReplyDelete
  35. Semoga Encik Fais kita nie, rezekinya dimurahkan.. :) Aminnn..
    Boleh laa tolong kitee nanti, khikhihh
    Tulaa, sekarang nie dok kecoh psal hantaran..
    Pelik eiqaaa >,<
    Pelik sbb letak harga hantaran tu banyakkk nauuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin he3 =) he3..jgn eiqa nnti mcm 2 dah la ye..

      Delete
    2. ehhe insyaALLAH, semoga dijauhkan dari menda gituu :)

      Delete
  36. nak cakap sal hantaran ni, mira muda lagi. malas nak pk. haha
    pape pun, kaya di dunia buat pe kalu sombong n tak manfaatkan rezeki Allah bagi tu guna ke arah yang diredhai kn. so, insyaAllah..Allah mempermudahkan segala urusan kehidupan fais. :)

    ReplyDelete
  37. lagu ni buatkan hana semangat.. pagi2 p sekolah dengar lagu ni. memang bersemanagat hana ke sekolah.. hahaha

    ReplyDelete
  38. mantap ar fais..nanti ko dah kaya boleh aku tuntut janji ko ni..wahaha :P

    ReplyDelete
  39. salam fais,kak lea pun terkejut kalau mak2 yang over nak letak harga anak pompuannya.agak2 lah kan..sebab kena jugak fikir lepas anak kahwin,diorang lagi nak pakai banyak duit.so no wonder ler kalau anak tu sampai dah beranak-pinak,hutang wang hantaran masih belum habis bayar.banyak kes terjadi macam ni.lagi naya kalau diorang tu bercerai-berai sebab stress tentang kewangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkmsalam kak =) hmmm bila berhutang tu la yang jd xbest kak hu3..btol 2 kak..

      Delete
  40. agak-agak ade x hantaran naik sebab harge minyak naik...wakakakaka!!!!jan marah ...gurau jer...heheeheh...

    ReplyDelete
  41. n'way aku doakan ko jadik kaya!!!amin!!x kirelah kaya apa sekalipon...hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin =) he3..terima kasih bro..bro pn smoga kaya juga..

      Delete
  42. mulianya niat.:) alhamdulillah. btw lagu tu best!

    ReplyDelete
  43. mmg ini yang berlaku sekarang..ibu2 seolah nak jual anak..bahkan anak yang x bekerja pun di letakan hantaran yang tinggi mengalahkan wanita bekerjaya..
    mmg muli hati bro kalau bro kaya sangup taja jejaka yang ingin kaweh tapi bermasalah kewangan..:)

    ReplyDelete
  44. yup.. biar kaya dgn iman :)

    ReplyDelete
  45. haha..lwak lak bila baca..entah la skrg..nk kawen pn susah..

    ReplyDelete
  46. klau hntran tu 15 ribu blh dpat blik lpastu ok la kn..

    ReplyDelete
  47. betul tu..hantaran tinggi pun kalau berhutang susah..hurm..

    ReplyDelete
  48. best jugak lagu nie...first time akak dengar...

    ReplyDelete
  49. Nnt kalau sy kahwin boleh lah tolong sponsor kan ea..
    Haha, joking.

    ReplyDelete
  50. hantaran mahal sgt pun kn fikir jgk tuh...mahal sgt tp tak barakah cmna..haha biar bersederhana...ok fine..zmn serba mewah ni memang kn fikir segala kos..termasuk hantaran..hihi:P

    ReplyDelete
  51. hehehe.. hah .. nak tau x.. fiza punye hantaran.. mak abah dah decide.. x yah mahal2.. klu kawin ade hutang pung buat ape.. so abah n mak decide.. terpulang pada pihak laki nak bg brp.. hehe.. fiza pung x kisah.. =) x nak bebankan sume orang ..

    ReplyDelete
  52. aminn ,semoga cepat kaya eh ahahha..

    ReplyDelete
  53. macam manalah nak kawin nanti. kena simpan duit banyak2 la untuk kawin nanti

    Entri Terbaru : Semua Besar Dengan Samsung Galaxy Mega 6.3

    ReplyDelete
  54. ahahaha XD tu katun jua lah paling kik XD

    ReplyDelete
  55. ha ar betol2 org skang letak hantaran macam nak jual ank.... dah 2 ikut kelulusan anak lak.... huhu dunia dunia ,,,,,,,,

    ReplyDelete
  56. kalau akak yang kaya,nak buat gathering untuk rakan blogger...nak jumpa semua blogger..hehe

    ReplyDelete
  57. jgn lupe blaje kak fiza yer..klu kaye jgn kedekut.. hihi

    ReplyDelete
  58. biasanya org2 tua yg tentukan hantaran lagi best makcik2 pon sibok cucuk tp tak bestlah mcm ni kan kira duit blnje sudahhhh hmm

    ReplyDelete
  59. betul 2..zaman sekarang dah macam jual anak..dunia sekarang..hehe

    ReplyDelete
  60. memahal bukan pa terpengaruh ngn fesyen moden la gaya artis la..bla..bla..bla..tp alasan utama brg naik harga..eh..ada kena mengena ka???..pa pon yg penting bahgia dunia akhirat...

    ReplyDelete
  61. tq ke blog KA. done follow sini juga yer

    ReplyDelete
  62. hehhe... mahalnye 15k....lepas kawin terduduk terus :P

    ReplyDelete
  63. InyaAllah, semoga satu hari nanti fais jadi kaya..jangan lupa rakan2 yer... sedapp lagu ni..

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum.

    Mulia niat tu fais..mudah2an jadi kaya la fais..boleh sponsor akak,hehehe. Gurau2 je ya :)

    Baru ni tgk tv,topiknya 'jual anak'. Tak dinafikan, jumlah hantaran skrg ada yg diletakkan tinggi dan kdg2 tak masuk akal.

    Letakkanlah nilai yg berpatutan.. jgn smpai nak kahwin pun rsa terbeban.

    ReplyDelete
  65. SEMAKIN rendah hantaran seseorang tu , semakin tinggi darjat nya di mata Allah . masa kahwin nanti taknak hantaran mahal2 , cukup sekadar yang mampu sahaja :)

    ReplyDelete
  66. Aminnn.. x salah jadi kaya.. boleh buat bnyk pahala juga tolng org. Asal x membazir & salah belanja, ok lah. :)

    ReplyDelete
  67. hahaha...keras betol hati mak dia... lain kali bila nak kawen kena cakap, 'mak, sebaik-baik hantaran adalah mudah bukan menyusahkan lainla kalau mak nak suruh kitorang jadi andartu...' hehe..

    ReplyDelete
  68. kalau deno kaya nak beli mesin APD tu, jadi buat dialisis sekali sehari je, tak payah 4 kali setiap hari.. buat setiap hari, tapi kalua sekali je tak la penat sangat kan fais? :)

    p/s: yup tutor tu untuk macam yg deno punya like tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. he3 btol 2 Deno =) nnti sy kaya sy hdiahkn la Deno 1..

      Delete
  69. skrng ni klu nk kwin biasenye mak yg tentukan hntaran...yg wali nya ayh
    kcian ank muda skrng kn..nk kwin ssh,hntrn tnggi sgt =)

    ReplyDelete
  70. tu lagu faveret kot..haha
    skrg nk kawin semua mahal hantaran..kesian kt bakal2 suami di luar sana. :D

    ReplyDelete
  71. btl tu btl...kdg2 ada yg sanggup wt pinjaman..apa guna brhutang..huhu
    cazen sy kawin hantaran seribu..Alhamdulillah sampai ke hari ini masih bahagia..wang bukn lah segala2nya..

    ReplyDelete