Fais-SKA

Friday, 14 June 2013

سأندايڽ القرءان بيسا بربيچارا

بسم الله الرحمن الرحيم


Aku kitab yang dicetak dengan sangat cantik.
Aku diberi sampul mewah yang sangat indah.
Aku pasti ada di setiap rumah orang muslim.
Tapi, di dalam hati setiap muslim aku jarang ditemui.

Aku diletakkan di atas rak yang tinggi.
dibiarkan disana, aku ditinggalkan dan dilupakan.
Kadang-kadang aku diletakkan ditempat yang kotor, katanya untuk mengusir hantu & jin.
Dan disana juga aku dibiarkan, ditinggalkan dan dilupakan.

Dengan penuh rasa hormat aku banyak dicium setiap kali selesai baca.
Tapi, pelajaran dan petunjuk utama yang ada padaku selalu dilupakan.
Mereka mengabaikan pesanan yang ada padaku.
Ada kalanya aku digunakan untuk bersumpah palsu.

Kegunaanku yang sebenarnya sangat jarang diperhatikan.
Sungguh betapa ajaibnya aku bisa mengubah dunia.
Yang semestinya mereka lakukan adalah memahami perkataanku.
Pelajarilah aku dan perhatikan apa yang aku katakan untukmu.

Aku punya hukum.
Aku punya kebijaksanaan.
Aku punya sesuatu yang sangat berharga.
Dan banyak lagi yang aku punya yang tak bisa kau hitung.

Akulah penyelamatmu.
Akulah petunjukmu.
Aku diturunkan oleh Allah untukmu.
Aku diajarkan kepada Rasulullah S.A.W serta dipertahankan dengan air mata dan darah.

Kebenaran adalah kemahsyuranku.
Maka bacalah aku, pelajarilah aku, amalkanlah aku dan sampaikan isi yang ada padaku.
Kerana.
AL-QURAN AL-KARIM adalah namaku.


Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Quran kepada hambaNya, 
agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam,
yang kepunyaanNya kerajaan langit dan bumi, 
dan Dia tidak mempunyai anak dan tidak ada sekutu bagiNya dalam kekuasaanNya,
dan Dia telah menciptakan segala sesuatu, dan Dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya.

Surah Al-Furqan 1-2.


(=  SKA سلام جمعة دري



Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

42 comments:

  1. subhanallah.. terima kasih sebab mengingatkan akak.. :D

    ReplyDelete
  2. Salah satu Mukjizat yang kekal sehingga hari ini, takde kitab mampu menandingi Al-Quran..Hebat sungguh.

    ReplyDelete
  3. Al-Quran pendinding diri. Amalkan membacanya selalu ;)

    ReplyDelete
  4. SubhanAllah....tiada bahasa yang indah melainkan kata-kata yang tersurat dan tersirat di dalam Kalam Allah..

    Alhamdulillah

    ReplyDelete
  5. Salam Fais...perkongsian yg bagus sekali,
    Jika pahala membaca A-Quran itu terlihat pasti semua orang berebut2 membacanya.
    Rasulullah sudah tiada...hanya Al-Quran tinggalannya buat pedoman dan panduan buat kita...Mukjizat terbesar menjadi salah satu rukun iman utk kita percaya dan amalkan.

    ReplyDelete
  6. al-quran.... sungguh indah

    ReplyDelete
  7. sangat indah.
    :)


    moga moga kita membaca dan mengamalkan nya.

    ReplyDelete
  8. Assalamualikum SKA....

    Alquran banyak di jadikan hiasan....bukannya untuk di baca.....tapi bila setiap hari kita amalkan membacanya dan memahami setiap isinya nescaya akan lahir ketenangan di jiwa & pahala yg besar.....ayuh sama2 jangan menghias tapi membaca & memahaminya bersama....

    ReplyDelete
  9. Wsalam. Beginilah ya seandainya AlQuran boleh berbicara. Sedihnya rasa hati. Benar2 muhasabah diri ini. Terima kasih atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  10. Ayat ayat Al Quran sangat indah. Kalau boleh, baca setiap hari. Cuba amalkan selepas setiap kali solat. InsyaAllah, ia bakal menjadi bantuan untuk kita. Terima kasih untuk entry ni :)

    ReplyDelete
  11. semoga kita tidak tergolong dlm golongan tersebut yg selalu abai kan alquran...

    ReplyDelete
  12. salam Jumaat fais.Teringat pesanan ustazah..kalau ada 10 al-Quran dalam rumah...10 tulah kena cuba khatamkan.jangan jadikan koleksi seperti novel2 pulak.tu bukannya kamus nak perap2.bertadaruslah dengan keluarga.kadang2 kesibukan masa tu dah tentulah,kalau sehari dapat baca 2 mukasurat pun dah bagus.

    suka setiap bait2 kata di atas.Dengan semakin hampirnya ramadhan..semoga setiap rumah beralun ayat suci al-Quran.

    ReplyDelete
  13. entry yg banyak menyerdarkan org ramai . terima kasih ingatkan =)

    ReplyDelete
  14. terasa diri nie terleka .. :'(

    ReplyDelete
  15. kita asyik leka an :'( thanks ingatkan... cuba jugak habiskan 1 juzuz shari..insyaAllah... Al quran tu kalam Allah y byk syafaat utk kita di akhirat nnti n juga di kubur :'(

    *btww... byk komen :p thanks ^^ nnti sy godek2 entri awak lak ye :p*

    ReplyDelete
  16. peringatan yg bagus.. tak lama lg ramadhan diharap ada masa utk baca quran :)

    ReplyDelete
  17. trima ksh kerana mengingatkan diri yg kdg kala terleka

    ReplyDelete
  18. suka entry ni =D nice sharing

    ReplyDelete
  19. terima kasih sebab ingatkan kami :)

    ReplyDelete
  20. Bagus entry ini. Banyak mengingatkan orang termasuk diri sendiri.. :)

    ReplyDelete
  21. tercicir pula entri ini utk dikomen.. ^^ huhu...
    Al-Quran tak bosan kalau dibaca..kalau dikhatamkan banyak kali pun tak bosan..cuma kita ja..malas sangat..itu ja penyakit hati.huhu

    ReplyDelete
  22. Subhanallah. Al-Quran mukjizat teragung. Studioous.blogspot.comm

    ReplyDelete
  23. Nang~ =)

    Bunda~ Maha Suci Allah =)

    M.A.L.A~ My pleasure =)

    KakAiza~ Sama2 Kak, tggjwb sesama muslim =)

    BroBahrain~ Alhamdulillah, smstinya hebat =)

    Cikgu~ Amin, smstinya =)

    CikAkaK~ Alhamdulillah, btol 2 kak =)

    BroBM~ Btul 2..trima Ksih =)

    Deno~ Yup betol =)

    Syafiqa~ Amin =)

    kakYan~ Waalaikumussalam kak, hm btol 2 kak, sma2lah kita lbh mgenali isi alquran dan amalkannya =)

    Niea~ Ni rekaan berdsarkn mnusia hrni, mmg sdh kalau mnusia xmgamalknnya, sma2 muhasabah dri, sama2 =)

    Suraya~ In.shaa.Allah, sama2 =)

    Liana~ Amin Ya Allah =)

    fyna~ betol 2 dn juga sbgai ptnjuk bg kita =)

    KakLea~ Salam jumaat jga, btol 2, trima ksih atas pringatan, sma2lah kta alunkan =)

    Anis~ Alhamdulillah, sama2 =)

    Nurul~ sama2 brubah jd lebih baik =)

    Mia~ Manusia mmg xleh lari dr leka, antara sedar @ x je, he3 jgn la godek2..malu la cm2 hak3 =)

    Nina~ in.shaa.Allah =)

    KakLatifah~ sama2 =)

    Sera~ Trima Kasih =)

    Bintang~ Sama2 =)

    Azwar~ Alhamdulillah trima kasih =)

    Me~ he3 =) lama xnmpak, betul 2..mlas je, bla dh tggl..mmg ssah nk bca blik, lidah pn jd keras..

    Njihe~ Yup betol =)

    ReplyDelete
  24. Terbaik utk muhasabah. Diri aku pun selalu lupa. Kerdilnya aku.

    ReplyDelete
  25. nice entry love it... padat dengan peringatan dan nasihat.. thanks s.k.a >_<

    ReplyDelete
  26. suke entry ni . sedar lagi menyedarkan . erk . cmtuu pun boleyy ? hehe

    ReplyDelete
  27. syukran nice entri dan ingatkn diri ini yg selalu alpa

    ReplyDelete
  28. SubhanAllah, Ya Allah, sematkanlah sentiasa lah sematkan al-quran di hatiku sentiasa. Amin..

    ReplyDelete
  29. thank you sebab sudi mengingatkan diri ini yang selalu alpa :) astaghfirullahalazim.. :(

    ReplyDelete
  30. Best je baca :) Lepas solat selalu2 baca walaupun hanya satu surah :)

    ReplyDelete
  31. masih ada lagi orang letak quran untuk usir jin. hmmm.

    ReplyDelete
  32. entry yang sangat menarik fais... :)
    jazakallahu khair...

    Al Quran bukan seharusnya di beli dan dibaca sahaja...
    tapi harus tadabbur nya juga...
    inshaallah... jom kita sama2 amalkan membaca Al Quran
    dan men tadabbur maknanya ...

    ReplyDelete
  33. seindainya al-quran bisa berbicara~ nice entri bro...moga entri ini dpt mngetuk pintu hati umat islam akhir zaman ni..agar tdk mengabaikkn serta mmpelajari al-quran dgn lbh mndlm

    ReplyDelete
  34. Hmm..saya selalu terleka. T_T thanks for sharing.

    ReplyDelete