Fais-SKA

Friday, 30 August 2013

Dua Situasi Berbeza

بسم الله الرحمن الرحيم


Situasi pertama berlaku di Malaysia (Dungun). Cerita ni ambe dapat tahu semalam masa tengok berita kat tv9. Mayat seorang bayi yang tak berdosa dijumpai di dalam loji kumbahan najis di UiTM Dungun. Korang tengok tak berita ni semalam??. Difahamkan bahu mayat bayi ni patah dan kepala dia pecah, nauzubillah tergamak betul orang yang membuang bayi ni, tak takut azab Allah ke??. Sekarang pihak UiTM dan polis tengah buat siasatan di blok asrama perempuan, harap jumpalah orang yang bertanggungjawab. Semoga ibu kepada bayi yang malang ni bertaubat dan kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat, amin..


Situasi kedua berlaku di Syria (Zamalka). Pernah tengok video di atas ni??. Kalau belum tengok la, sangat-sangat tersentuh. Seorang bapa yang mengingatkan anak lelakinya telah mati dalam serangan rejim Basyar. Tetapi beliau mendapati bahawa anaknya masih lagi hidup, malah berada dalam keadaan baik.Adalah sukar untuk mengungkapkan perasaan si bapa yang menerima berita gembira selepas menempuhi detik yang amat meremukkan hatinya. Terharu tengok video ni, tapi mungkin lebih terharu kalau si ibu pun ada sama :'(. Sayangilah keluarga anda.


Nampak tak dua perbezaan situasi diatas?? Kesimpulannya?? Pandai-pandailah korang nilai dan tengok sendiri. Salam Jumaat buat semua, amalan sunat jangan lupa, semoga hidup kita lebih berkati, inshaa'Allah =)



Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

49 comments:

  1. ya allah.. apa nak jadi dorang buang anak yang tak de salah ni,.. tak sakit ke dia masa nak bersalin, tak rindu ke saat bayi itu bergerak-gerak dalam perut hingga tergamak dia dibuang..... kenapa lah kejam sangat manusia itu..... sedih mama tengok berita macam ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah la kak, sy pun pelik..jahiliah moden ni lebih teruk dr jahiliah dlu2..

      Delete
  2. ada tertengar juga berita ni di tv malam semalam.. sedih mengenangkan apa yang berlaku, sanggup ibu kandung sendiri membunuhnya.. sangat zalim.. :(
    p.s:video tu akak tak dapat tengok, internet akak slow..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hu3..yeke..xpe2 =) yang mn boleh dipersilakan tgok..

      Delete
  3. ya Allah .. tak sanggup nak tgk gambar bby tu dibuang mcm tuu . kesian taw tak . bby tu tak berdosa punn .. moga ibu bby tu sedar dan insaf dan bertaubat laahh ... aamin .. xsilap yaya yang video tu ada msuk berita tv3 . yes , memg sgt menyentuh hati :')

    ReplyDelete
  4. video tak bolh tengok..tapi dapat merasai perasaan si bapa...kenapa mereka nie terlalu kejam...

    ReplyDelete
  5. kejamnye sanggup buang bayi sendiri..semoga ibu bayi tu cepat2 taubat..

    ReplyDelete
  6. kejamnya. ya Allah, sanggup mak dia buat macam tu :(

    ReplyDelete
  7. kejam... itu la jdnya bila nafsu jd number satu.. ade akal pun cam takde dah.. sgup buat cmgitu.. semoga ibu yg buang bayi tu bertaubat.. tp layakkah dia digelar ibu bila sgup buang anak dia cmtu? emmm...

    ReplyDelete
  8. teruk btol..dunia akhir zaman semua bnde buat xpk dosa da..

    ReplyDelete
  9. Gambar satu memang kejam eh...nie lah manusia kalau iman tipis...mulalah buat tak ingat dosa....takut cik akak...semua kita sentiasa dilindung kan dik...

    gambar kedua....begitulah kasih sayang ayah kepada anaknya....

    ReplyDelete
  10. bila hati hitam dengan dosa.....sangup lakukan apa saja.....moga Allah memberi hidayah untuk ibu anak yg di buang ini.....video tu....memang amat menyentuh hati......bertapa kasih & sayangnya bapa pd anaknya.....bagaimana pula tergamaknya seorang ibu membuang anak yg tak berdosa.....

    ReplyDelete
  11. sedih sangat tengok nasib bayi tu...apa punya manusia la yang sanggup buat macam tu...kejam

    ReplyDelete
  12. Dunia sekarang...takutnya...kiamat kecil dah nampak sikit2..cuma kita sedar dengan tak...sedih tgk bayi kat atas...kalaau tak nak berilah kat orang...pasti ada orang mau menjaganya...

    ReplyDelete
  13. Dunia sekarang...takutnya...kiamat kecil dah nampak sikit2..cuma kita sedar dengan tak...sedih tgk bayi kat atas...kalaau tak nak berilah kat orang...pasti ada orang mau menjaganya...

    ReplyDelete
  14. Dunia sekarang...takutnya...kiamat kecil dah nampak sikit2..cuma kita sedar dengan tak...sedih tgk bayi kat atas...kalaau tak nak berilah kat orang...pasti ada orang mau menjaganya...

    ReplyDelete
  15. sanggup buat mcm tu..kejam..memang berbeza betul..

    ReplyDelete
  16. Cantik persembahan entri ini...2 situasi berbeza pada isu yg sama. Semoga ianya menjadi pedoman dan renungan buat semua...Thx Fais.

    ReplyDelete
  17. Kejam sungguh yang buang bayi tu.. Kalau tak mampu bela.. Bagilah kat Pusat Kebajikan..Bayi tu baru nak hidup di dunia..Tapi dilakukan macam tu..

    ReplyDelete
  18. Lieya~ Amin..hrap dia brubah, vidoe 2 masa kt tv3 xprasan la pula..hbis 2 mn ibu dia??

    K.Aida~ tak thu la kak..bila nafsu kuasai diri..mcm 2 la jdnya..sedih tgok baby 2..

    Along~ Amin..sma2lh kita doa..

    Nad~ Hak r..lebih kejam dr binatang kan..ntah brapa ramai yg ktuk dia..

    CT~ Amin..hmm kalau dh bertaubat nasuha..inshaa'Allah layak =)

    TB~ Btol 2..dunia dh tua..

    C.Akak~ Amin..btol 2 kak..smoga kita dlm perlindunganNya..

    K.Yan~ Amin kak..hrap dpt dibendunglah bnda mcm ni

    Itah~ Manusia yang cetek iman je sggup bt mcm..sma2lah doa agar dia berubah..

    A.rosliza~ betol 2 kak..mgkin perasaan tkot mgusai dirinya..

    c.Mun~ Yup 2 situasi yg berbeza..

    B.BM~ Wc..smoga xde lg bnda2 cmni berlaku..besar dosa yg ditanggung nnti

    P.Airyn~ Dia dalam dilema kot..ntah la ape yg dia fkirkn msa 2..doa jelh agar dia brubah..

    ReplyDelete
  19. siannya baby tu.. sapa la yang sanggup buang tu kan..
    kalau xmampu jaga, ramai lagi pasangan yang dah kawin xde anak..
    bg la pada mereka..

    ReplyDelete
  20. salam Jumaat fais,owh tadi pun tunjuk lagi tentang baby tu.kejam betul...kita nak buang anak patung kesayangan pun tak sampai hati,sudahnya bungkus letak dalam stor huuh..

    kak lea pun tak dapat layan video tu internet slow...nanti kak lea cuba tengok,takut kak lea pulak nangis huwaaa

    ReplyDelete
  21. hmm..ada ibu bapa yang sayang kan anak,ada juga yang sanggup bunuh darah daging sendiri :'(

    ReplyDelete
  22. Sudah terang lagi bersuluh. Mungkinkah pelakunya antara pelajar UITM juga.

    ReplyDelete
  23. mashaALLAH. zaman skrg mmg da kurang perikemanusiaan. hmm

    ReplyDelete
  24. Manusia skrg lgi teruk dari haiwan..even ibu kucing pun kdg2 marah kalau kita dkt dgn anak dia,inikan pula kita manusia yg lengkap sempurna dgn akal.huh

    ReplyDelete
  25. malaysia negara yg aman, tpi kenapa rakyatnya sgt melampau smpai sanggup bunuh baby, ibu2 yg ade kt syiria & egypt yg sdg bergolak skrng ni sanggup melahirkan ramai anak supaya bila anaknya dh besar nnti boleh jadi pejuang Islam..mmng tk reti bersyukur org kita ni.. :'(

    ReplyDelete
  26. nauzubillah...haiwan pun sayangkan anak...haiwan? ya haiwan tak ada akal......manusia?? ada akal, ada perasaan...tapi, tak diguna...alhamdulillah dia jumpa jugak anaknya kan... =')

    ReplyDelete
  27. sng2 je buang..tahu x brape ramai psgn yg kawen masih x dpt anak..bkn sng.. tp dorg nie betul2 perangai hina.. fiza mmg marah btui klu kes2 buang baby nie..

    ReplyDelete
  28. Allahuakhbar! =') pada pandangan saya.. itulah ujian kat negara kita dan ujian kat negara dorang.. ujian nafsu vs ujian mati dijalanNya.. sama2 kita berusaha untuk bejya dalam ujian dariNya =')

    ReplyDelete
  29. macam2 berlaku..moga pelaku tu terus bertaubat :')

    ReplyDelete
  30. mmg teruk perangai dyeorang nie..masa buat tak fikir masak2..tahu ikot nafsu je..buat malu kampung je..nasib la orang luar yang perangai cam tuh..pastu buat kotor kat tempat orang..haishh..apa nak jadi sekarang..

    ReplyDelete
  31. entah..xtau nak ckp..dari buang baik bg org yg nk bela....jual pn dapat gak duit... dari bunuh..

    ReplyDelete
  32. ini yang terjadi sejak dulu lagi ,manusia hilang kemanusiaan .. manusia mula hilang perasaan ,anak sendri pon sanggup di bunuh ... kalau tengok orang kat luar negara anka2 di bunuh dan mati syahid.. di malaysia anak2 di buang dan di bunuh oleh ibu bapa sendiri

    ReplyDelete
  33. Nauzubillah... nilah yg dikatakan binatang yg berakal..tp binatang yg x ada akal tu pulak lebih sayangkn anak... tengok kucing sudahla.. bru nk cuit skit anknye, habis dicakar badan kite...manusia akhir zaman..huhhhh..

    ReplyDelete
  34. situasi pertama : teringin nak tau apa perasaan si ibu ni lepas ni buat macam tu kat ank dia..adakah dia rasa bahagia?..dengan kata lain dia KEJAM !

    situasi kedua : baru tengok semlm kat tb ,sangat terharu ,jelas kelihatan kegembiraan seorang ayah terhadap anaknya yg beranggapan telah meninggal..so sweet .

    ReplyDelete
  35. Ya Allah..ciannya baby tu..syukur anak dia hidup..ibu bapa manalah yg tak sayang anak..darah daging kita...napela manusia sanggup buang anak..hmmm

    ReplyDelete
  36. 2 situasi yg sangat berbeza. ujian kita ni sangat kecil jika dibandingkan dgn mereka di sana, tapi kita selalu alpa.

    ReplyDelete
  37. bagi kat saya jerlah anak tu kalau tak nak...boleh jugak jadikan anak angkat...orang lain susah payah nak beranak...ni memang kes lahir anak luar nikah...dah tau buat benda terkutuk tak nak pulak menanggung...

    ReplyDelete
  38. sedih tgk bayi tu..kenapa dia yg harus dihukum atas kesalahan orang lain..ape la nak jadi zaman sekarang :(

    ReplyDelete
  39. kesian sangat tengok nasib bayi tuh...x sangkasanggup buat camtuh...tapi, kekadang bile cerita bayi dibuang kat dalam tv pastinya ade episod bayi lain jugak jadik mangsa kekejaman manusia....diharapkan bende macam neh boleh diambil ikhtibar dan bukannya diguna pakai...yang kedua tuh...perasaan seorang ayah terhadap anaknya dan pasti meruntuh hati sesape yang mengalami...semoga kite jadikan iktibar sume neh....

    ReplyDelete
  40. Sedih, marah and gembira. Semua ada..

    ReplyDelete
  41. nak nges laaa tgok baby tuu :(
    Ade tengok dlm fb psal tuu..
    Dekat uitm dungun kann..
    Ya Allah..

    ReplyDelete
  42. saya tak tahu lagi pasal berita kat Dungun tu..padahal hari2 pergi UITM kot..haiyaa,,kelambatan betol..Ya Allah, sampai hatimu wahai manusia durjana..kalau jumpa sumbat penjara!

    ReplyDelete
  43. Kalau sy tengok video tu mesti menangis dan selesema..baik sy tido dulu..tgk lain kali..hahah

    ReplyDelete
  44. tak tgk pulak berita kes pembuangan bayi tu. sedih tgk bayi dalam keadaan cukup sifat dibunuh macam tu.

    ReplyDelete
  45. ckj pun tgk berita psl bayi tu..

    dua situasi yang berbeza.. 1st Allah bagi anak tapi dia tak nak..
    2nd Allah ambil anak dia then Allah kembalikan balik anaknya..

    Moga2 ibu kepada bayi tadi bertaubat la..

    ReplyDelete
  46. sedihnya tengok . . kesian bby yang tak berdosa tuu . . tak ada hati perut dh tergamak buang darah daging sendiri . . hurm . . kita kat Mesia sibuk buang anak macam tuu . . Kat syria mereka bukan sedih lagi bila anak-anak pergi . . Harap-harap perempuan tuu sempat bertaubat . . Tak bukak laa video tuu, baca yang fais tulis kat bawah tuu pn dah rsa sedih . . tak nak laa buka takut nangis lak nt :(

    ReplyDelete