Fais-SKA

Tuesday, 29 October 2013

Aku Sayang Kau, Tapi Kau Tak Sayang Aku

بسم الله الرحمن الرحيم

Selum hilang dari pandangan mata ambe, biarlah ambe tenung dulu sepuas-puasnya. Cukuplah dengan belaian dan kasih sayang yang ambe diberikan selama ni, kau pun tidak diperlukan lagi. Sedih pula ambe tengok kau, tapi kau tak sayangkan ambe. Nak buat macam mana kan, dah takdir Allah. Sekarang tiba masanya ambe bungkus kau elok-elok dan simpan di dalam stor. Jika ada rezeki lebih, engkau pasti akan diduakan satu hari nanti inshaa'Allah. Sekarang i dah tak boleh lap-lap u sampai berkilat seperti dulu =.=".

Kemalangan Pada Bulan Januari 2013

Terlebih sketsa pula kat atas tu hehe, apa yang ambe maksudkan di atas ialah ekzos motorsikal moped ambe yang rosak akibat eksiden bulan 1 tahun ni. Kalau korang tengok muffler ekzos kat gambar di atas, hampir 80% kemek. Nak pergi ketuk bagi jadi asal balik memang mustahil la, sebab material muffler ni bukan besi atau zink. Hampir 3 tahun ekzos ni bersama ambe, memang terlalu sayanglah, sehinggakan kawan nak beli pun ambe tak jual. Masa eksiden dulu, walaupun kaki kanan patah, ambe cuba juga berdiri nak pergi angkat motorsikal, tapi kedudukan ambe tercampak tu jauh dari motorsikal, terpaksalah baring kembali untuk jaga kaki agar tidak bergerak. Sempat jugalah masa tu ambe pesan kat jiran minta dia bawa balik motorsikal ke rumah. Last-last kena angkut pergi balai huhuhu. Hampir sebulan jugalah motorsikal ambe kena tahan kat balai.

Yoshimura Tri-Oval Untuk Yamaha 135LC

Gambar di sebelah adalah keadaan ekzos motorsikal ambe yang asal. Memang ambe balut muffler ekzos ni dengan pelekat carbon. Ekzos ni adalah jenis Yoshimura Tri-Oval buatan jepun. Ambe beli pun atas nasihat kawan yang sama-sama minat sukan permotoran. Pada mulanya agak berat hati ambe nak beli, tapi atas dasar minat dan ingin mencuba, terpaksalah korbankan sedikit duit simpanan. Harga ekzos ni adalah yang termahal untuk kategori moped, ambe beli pada tahun 2010 dengan harga RM700. Ekzos Yoshimura ni memang ekzos khas yang dicipta untuk motorsikal berkuasa tinggi, tetapi ianya juga telah mengeluarkan ekzos khas yang sama untuk kategori moped, begitu juga dengan jenama seperti Leo Vince. Dari segi prestasi dan bunyi memang terbaik. Tidak menghampakan dan berbaloilah walaupun agak mahal. Tapi semua ni hanya tinggal kenangan, ambe pun dah rasa patah hati dengan keadaan motorsikal ambe sekarang. Mungkin lepas ni bagi perhatian kat kereta la pula, inshaa'Allah lebih selamat. Nak beli motorsikal berkuasa tinggi seperti bro Harith dan bro Sop memang tak mampulah. Cukuplah guna ape yang ada, yang penting ikut kemampuan dan bajet sendiri, betul tak??. 


Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

69 comments:

  1. lepas ni apa kata pakai ekzoz buluh betung pulak...

    ReplyDelete
  2. Motor jadi berat tak bila guna ekzos tu ?? bekenan jugak.... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. lorhhhh..dah kentut lawas..pastilah ringan bro =)

      Delete
    2. hahaha,,, takut kentut-kentut keluar katak puru ja.. XD

      Delete
  3. oo patut la bunyi pomg pomg pomg.. dia pakai ekzos besi rupenyer.. *hihihi

    ReplyDelete
  4. patah lah hati(sambil nyanyi)...jangan sedih Fais..ada rezeki beli baru.. ikut kemampuan..seeloknya naik kereta jer setahun dua ni..dah betul2 baik ..barulah naik moto balik..:)

    ReplyDelete
  5. yang patah kan tumbuh, yang ilang kan berganti hehehe. Amboiii berjiwang2 lpak dengan ekzos petang2 gini ye fais :D

    ReplyDelete
  6. Adoii dah2 la terkenangkan ekzos..nak suruh beli kereta la tu..selamat sket..

    ReplyDelete
  7. igtkan kenangkan awek.. aduyai.. tak pe yg lepas jgn dikenang.. pas nie pakai kete pulak..

    ReplyDelete
  8. barang yang lepas jangan dikenang dik oooii....anggap je bukan rezeki kita..muahaha...lepas dah baik nie,boleh simpan duit lagi..mana tau berkenan yang lain...

    ReplyDelete
  9. hihi...gambar awek tak de ke...hahaha.....
    cik akak pun nak tengok juga awek adik cik akak nie...:)

    dok asyik sayang motor je nie

    ReplyDelete
  10. mmg terlebih sketsa.. terkejuttt.... hahhahah ingtkan apa td :D

    ReplyDelete
  11. intro dia.. hehe..

    xpela fais. kereta lebih baik. Senang nak bawak orang. tak berhujan dan panas. hehe

    ReplyDelete
  12. erk.... lorh bikin saspen aja :p

    ReplyDelete
  13. ler, nanti beli yang baru lagi.. ada hikmahnye brg yg lepas tu rosak masa accdent..

    ReplyDelete
  14. tajuk tu bukan main lagi kan.. ingat nak ceta pasal awek ka apa tadi.. tu lah naik keta plak la fais pah ni

    ReplyDelete
  15. lol...haha ingatkan apa saja tadi huhu

    ReplyDelete
  16. Eloklah disimpan...buat sakit mata memandang...hehe
    Nanti berangan pula dgn ekzos kete ye

    ReplyDelete
  17. buat-buat la tukar profesion, bawak kereta pulak...hihi...^_^

    ReplyDelete
  18. tukar selera la.. lebih selesa rasanya.. hehe

    ReplyDelete
  19. amboi syg sgt ke ekzos dia hehe

    ReplyDelete
  20. Apa-apa pun yang kita ada, kena sentiasa bersyukur seadanya. Ada rezeki lebih, ada jugalah yang naik tarafnya nanti. :)

    ReplyDelete
  21. pergh.. yoshimura.. aku skrg tgh cari ekzos nob1 trioval.. smpai skrg x jumpa2.. hehehe

    ReplyDelete
  22. Uhh benda yg disayang klu terpaksa berpisah mmg sedih.. x kiralah apa pun.. tp x pe, yg ni patah tumbuh hilang berganti tu.. :) :)

    ReplyDelete
  23. Oh. Ni kes kecurangan sedikit yer. Hehe. Kaki dah ok x ni?? Alhamdulillah masih mghembuskan nafas. Semoga kita semua dilindungi Allah selalu utk masa akan datang. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  24. amboi. kemain lagi tajuk. hahaha hana minat gila psal motor2 mcm nie. tp sebab perempuan kena kuburkan minat. haha

    #kaki dah ok? semoga cepat lah sembuh ea :)

    ReplyDelete
  25. Tajuk hit ingat putus cnta ker.laa psl moto rupanya.hehe. kaki dah sembuh ker? dah namanya kaum Adam mmg sanggup berabis kalau bab2 beli eksesori keta/moto nih. RM700 tu boleh byr bil api dan air tuk sebulan tapi kalau dah minat nk buat cmna kan :)

    ReplyDelete
  26. tajuk entry nak gempak je ,mencixxx !! ahahha..

    ReplyDelete
  27. entri org patah hati.. hehe.. tp bukan dgn org lain tp dgn ekzos moto. hehe

    ReplyDelete
  28. terfikir fais ni naik moto LC ke yamaha 125z? haha.. kenangan tu kena simpan baik2 =)

    ReplyDelete
  29. ada sentimental value tu . redha lah yer . tak de yg kekal ....

    ReplyDelete
  30. smart bro ekzos tu...simpan buat kenangan..jangan jual sayang tu bro..

    ReplyDelete
  31. Laaaa ingatkan apa tadi... baca tajuk bukan main lagi...buat suspen jer hehehe

    ReplyDelete
  32. Betul tu, usah dikenang perkara yang lepas. Huhu

    ReplyDelete
  33. Ekzos ke.. Ingatkan apalah tadi.. hehe.. mahalnya ekzos dia..

    ReplyDelete
  34. ingatkan sedih kenapa...haish! :)

    ReplyDelete
  35. oh ingat kenapa tadi... heeeee

    ReplyDelete
  36. dramatic sungguh tajuknya :)
    mesti ekzos tu bunyi dia dahsyat kan? tunang ika selalu juga usha-usha ekzos yoshimura ni pastu tunjuk kat ika, memang pulak ika tahu bab motor --'
    dia berangan nak beli superbike haha

    ReplyDelete
  37. syukur adik fais selamat.. kalau tengok keadaan ekzos tu memang teruk sangat.. yang penting nyawa fais, ekzos tu boleh dibeli baru.. tapi nyawa tak mampu dibeli..

    ReplyDelete
  38. kemain intro. ingatkan nak ckp pasal apa. ekzosss motor rupanya. dah2 la naik moto, naik kereta pula yer, lepas tu kawin. hihi :p

    ReplyDelete
  39. hohoh..
    bukan ekjos jer nampk menarik tu..
    disk brake balkng pun nmpk menarik tu.
    hebat ni modify.
    up sket gambo moto tu.

    ReplyDelete
  40. memang kalo pulas jarak 500m pun masih leh dengar >.<

    ReplyDelete
  41. wahhh boleh wekang tak ??? ekzoss pakai yang standard pun dah memadai

    ReplyDelete
  42. alaa.. ingtkn apeee.. tajuk dah cukup gempak da tu

    ReplyDelete
  43. semoga diberikan ganti yang lebih baik, Amin,..

    ReplyDelete
  44. Salam faiz....sue ingatkan putus cinta hehehe

    ReplyDelete
  45. xpaham kenapa org minat buat ekzos bunyi kuat2.. =.='

    ReplyDelete
  46. pedulikan orang lain nak pakai motor besar ke.. apa ke.. yang penting kena ikut kemampuan kita.

    ReplyDelete
  47. Assalam, InsyaAllah ada rezki nanti boleh beli / gantikan yang lebih baik...

    Ibarat kata orang Bunga bukan sekuntum...

    ReplyDelete
  48. hehehe macam2 ceritalah. Done sedekah nuffnang yer

    ReplyDelete
  49. ingat apalah tadi.....rupa2nya....kes barang kesayangan lah nie ye.....tak pe lepas nie...beli yg lagi cantik.....

    ReplyDelete
  50. salam...
    ingtkan pts cinta dgn sape td...huhu

    aloloo..sabar la en.fais yee...ade hkmahnye..
    utk mguji kesabaran anda..

    *len kli jgn mrempit*ngeee ;p

    ReplyDelete
  51. singgah nak baca new entry sobsobsob.. sepi jer pas citer pasal moto :)

    ReplyDelete
  52. ehhee... hati2 di jalan raya even naik kete pun..ekekkee.. =) better naik KTM je..keh3.. sayang giler kat ekzos tu ye? ngeee!! =))

    ReplyDelete
  53. sedih kan bila barang yang paling kita sayang dah rosak T_T takpe, nanti boleh cari penggangti baru hehe :p

    ReplyDelete
  54. Tajuk bkn main lg..ingt org td hihii

    ReplyDelete
  55. jiwang ngguh abang sorang ni.. hahaha..

    ReplyDelete
  56. wekang tu apa? tukar kerata kena tukar ekzos jugak ker? hehehhehe

    ReplyDelete
  57. dahulukan mana keperluan kita. bila dah cukup barulah fikir utk menambah. motor besar? errrm, kete besar jelah fais. boleh bawak ramai-ramai =) hehhehe,

    ReplyDelete