Fais-SKA

Thursday 26 April 2012

Wasiat Imam Syafie Kepada Umat Akhir Zaman



Sesiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat, maka hendaklah ia mengamalkan 10 perkara “[Imam Syafie]”

1..Hak kepada diri sendiri – kurangkan tidur, kurangkan makan, kurangkan percakapan pada perkara yang sia-sia dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2..Hak kepada melaikat maut – menggandakan kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk mati dan berasa cinta kepada ALLAH S.W.T

3..Hak kepada kubur – membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

4..Hak kepada Malaikat Munkar dan Nakir – tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat-menasihati.

5..Hak kepada Mizan (Neraca timbangan amalan pada hari Kiamat) – Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesulitan.

6..Hak kepada sirat (Titian yang merentangi Neraka pada hari Akhirat) – Membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7..Hak kepada Malik ( Malaikat menjaga Neraka) – Menangis lantaran takut kepada ALLAH S.W.T, berbuat baik kepada kedua ibu bapa, bersedekah sama ada sembunyi atau terang-terangan, memperelokkan akhlak.

8..Hak kepada Ridhwan (Malaikat menjaga Syurga) – Redha kepada Qada dan Qadar ALLAH, bersabar menerima ujian, bersyukur keatas nikmat kurniaan ALLAH dan bertaubat daripada melakukan kemaksiatan.

9..Hak kepada Nabi Muhammad S.A.W – berselawat keatasnya, berpegang kepada syariatnya, bergantung kepada as-sunnah (hadis), menyayangi sahabat dan bersaing mencari redha ALLAH S.W.T.

10..Hak kepada ALLAH S.W.T – Amar makruf nahi mungkar, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.




Subhanallah | Alhamdulillah | Lailahaillallah | AllahuAkbar...By f@is S.K.A (^-^)

No comments:

Post a Comment